بستن

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد گیفت آس کاملا محفوظ می باشد

رازهای شکلات تلخ

رازهای شکلات تلخ
چکیده این مطلب : انتشار : 1397/06/20 0 نظر

شکلات نه فقط یک خوراکی خوشمزه بلکه یک نوع فلسفه ی بودن است ، چگونه بودن و چگونه عاشق بودن، برای ابراز عاشقانه هایتان پک های شکلات ما پیچیده در رمانتیک ترین ایده ها با صبر و عشق تدارک دیده شده اند.

رازهای شکلات تلخ

یش تر در مطلب:«چرا باید شکلات بخوریم» در خصوص خواص شکلات و شکلات تلخ صحبت کردیم، امروز هم در ادامه همان بحث در مورد تهیه شکلات و رازهای شکلات تلخ با شما صحبت می کنیم

تفاوت کاکائو و شکلات :

درخت کاکائو ارتفاعی بین 4 تا 10 متر دارد و برگهایش ساده و گلهایش منظم و کوچک و قرمز رنگ است که در همه فصول وجود دارد. درخت کاکائو در منطقه ای بین عرض جغرافیائی 10 تا 30 درجه در شمال و جنوب خط استوا می روید و اغلب زیر سایه درختان بزرگتر رشد می کند.

میوه های درخت کاکائو حدوداً 30سانتی متر طول دارند. رنگ میوه زرد مایل به قهوه ای یا ارغوانی است . هر میوه بین 20 تا 40 دانه دارد که داخل یک بافت گوشتی صورتی ترش و شیرین قرار گرفته است.امروزه در بسیار از نقاط دنیا درخت کاکائو کشت می شود، اما تنها در برخی کشورها برندهای معروف شکلات را شاهد هستیم . در این وبلاگ نحوه ی ساخت و آماده سازی شکلات و شکلات تلخ را برای پی بردن به دلیل اختلاف کیفیت محصولات به تفصیل بیان می کنیم.

برای تهیه هر نوع شکلات چه ساده و چه تلخ ، در مرحله اول دانه های کاکائو را برداشت می کنند. در مرحله بعد دانه های کاکائو که در زیر پوسته قرار گرفته باید از داخل آن استخراج شده و خشک شود. برای داشتن یک شکلات خوب و با کیفیت هفت روز برای خشک شدن دانه ها زیر نور خورشید صبر می کنند. البته در تولید انبوه، از نور خورشید برای خشک کردن دانه ها استفاده نمی کنند. ولی کاکائوی به دست آمده زیر نور آفتاب بهترین کیفیت را در میان بقیه محصولات دارد.

حالا نوبت تفت دادن دانه های کاکائوست. دانه ها بعد از تفت داده شدن ، آسیاب شده و چربی آن با تحت فشار قرار دادن جداسازی می شود. ماده حاصل از فرایند چربی زدایی به پودر کاکائو معروف است.

معروفترین شکلاتهای پایه:

شکلات تیره ساده یا تلخ : کاکائو، چربی کاکائو، شکر و وانیل

شکلات شیری: شکر، شیر یا شیر خشک، کاکائو، چربی کاکائو و وانیل

شکلات سفید: شکر، شیر یا شیر خشک، چربی کاکائو و وانیل

 

اما تفاوت کیفیت شکلات در میزان استفاده هر کدام از مواد در دستور شکلات است و این مهم نیازمند نسبتهای متبحرانه و دقیق در اندازه ترکیب مواد است و همین موضوع شکلات تلخ را از شکلات شیری و سفید مجزا می کند . مثلا در شکلات تلخ 70 درصد کاکائو استفاده می شود این در حالیست که شکلات شیری فقط 50 درصد کاکائو در ترکیبات خود دارد و شکلات سفید تنها 33 درصد؛

معمولاً چربی هایی غیر از چربی کاکائو هم در تولیدات انبوه استفاده می شود تا با قیمت کمتری، شکلات تولید کنند و نتیجه آن تفاوت در قیمت و کیفیت برندهاست. مرحله ی نهایی ، گرم و سرد کردن ترکیبات برای به دست آوردن شکلات نهایی است. به دلیل وجود چربی کاکائو مراحل سرد کردن باید صبورانه انجام شود تا بلورهای ناپایدار برای کیفیت بالای شکلات و ویژگی هایی از جمله ترد بودن و ذوب شدن آرام شکلات در دهان تشکیل شوند. ابتدا باید دما را از 45 درجه سانتی گراد به 27 درجه کاهش دهند. سپس شکلات را تا 37 درجه گرم کنند و دوباره به آرامی سرد نمایند.

از میان تمامی شکلاتها، شکلات تلخ به دلیل داشتن کمترین افزونه مثل شیر و شکر و...، و داشتن طعم واقعی کاکائو و به قولی یک شکلات اصیل بودن از بیشترین طرفدار برخوردار است و پرفروشترین نوع شکلات ، شکلات تلخ است. تنها تلخ مزه ی دوست داشتنی! به قول شاعر جان من است او?

 

رازهای شکلات تلخ

شکلات نه فقط یک خوراکی خوشمزه بلکه یک نوع فلسفه ی بودن است ، چگونه بودن و چگونه عاشق بودن، برای ابراز عاشقانه هایتان پک های شکلات ما پیچیده در رمانتیک ترین ایده ها با صبر و عشق تدارک دیده شده اند.

گیفت آس شیرینی زندگی را تنها برای شما آرزو نمی کند بلکه آن را برای شما می سازد.

برای عاشقانه هایتان صمیمانه در کنارتان هستیم.

نظرات

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 0

جدیدترین مقالات

برای اطلاع از آخرین تخفیف ها و جدید ترین کالاها عضو شوید