بستن

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد گیفت آس کاملا محفوظ می باشد

عروسک ماتروشکا

عروسک ماتروشکا
چکیده این مطلب : انتشار : 1397/06/21 1 نظر

تاریخ عروسک ماتروشکا به سال 1890 در ژاپن بازمی‌گردد ، پیش از آن یعنی در سال 1885 در روسیه عروسکهای تو در تویی با شکل مرغ،خروس و… ساخته شده بود اما عروسک تو در تو با ظاهر انسان برای اولین بار در چین و با ظاهر الهه های آن کشور ساخته شد. بزرگ‌ترین عروسک مربوط به Fukurokuju، الهه ای خوشحال و تاس، دارای چانه‌ای بسیار دراز بود که درون آن 6 الهه دیگر تودرتو قرار داشتند.

مالیوتین با الهام از آن، نسخهٔ روسی عروسک را طراحی نمود. این طرح توسط یک نجار در یک کارگاه اسباب‌بازی تراشیده شد .این نمونه از 8 عروسک تشکیل شده بود؛ که بیرونی‌ترین آن دختری با خروس بود، و پس از آن 6 عروسک دختر دیگر و یک عروسک پسر و درونی‌ترین آن‌ها یک نوزاد بود.

در سال 1900، همسر مامونتو عروسک‌ها را در نمایشگاهی در پاریس به نمایش گذاشت و این اسباب‌بازی، مدال برنز دریافت کرد. به زودی در دیگر نقاط روسیه بسیاری آغاز به ساخت ماتروشکاها در سبک‌های گوناگون کردند.بعد از آن هنرمندان ، سبک‌های گوناگونی از عروسک‌های تودرتو ساختند.معمول‌ترین موضوع، مجموعهٔ حیوانات، نقاشی پرتره و کاریکاتورهای سیاست‌ مداران مشهور،موسیقی‌دانان، و ستاره‌های نامدار سینما بود.

طراحی «اصل ماتروشکا» یا «اصل عروسک‌های تودرتو» اصلی است که بازگو کنندهٔ «اشیای یکسان درون اشیای یکسان» است. ماتریوشکا که در دل آن ماتریوشکاهای کوچک قرار گرفته اند در واقع استعاره ای از یک مادر باردار است که ماتریوشکا یا به معنای دیگر نوزادی در شکم خود دارد و این تسلسل ادامه دارد.ماتریوشکا نماد باروری و مادرانگی است و از اهمیت جایگاه مادر در فرهنگ مردم روسیه حکایت می کند. این عروسک ها معمولا به صورت تخم مرغی و بیضی شکل ساخته می شوند.

دیگر تم هایی که روی ماتریوشکا نقاشی می شود، تصاویر گل های رنگارنگ است. هر گلی نشان دهنده ی شهری است که عروسک ها در آنجا ساخته شده اند. گل ها اغلب روی شال ها و پیش بند ماتریوشکا نقاشی می شوند. هنرمندان خوش ذوق کشور ما ساخت عروسک ماتروشکا با سبک و مدل ایرانی را از سالها پیش آغاز کردند،ساخت این عروسکهای خاص و زیبا از شمال کشور آغاز شد و با طراحی الهام گرفته از مادران زحمتکش و مهربان شمالی.با چهارقد و لباسهای سنتی گلدار و چهره ای مهربان که به زیباترین شکل این تسلسل زیبا میان مادر و فرزند و ادامه نسل را به تصویر می کشد.

 

عروسک ماتروشکا

ساخت عروسک ماتروشکا بسیار سخت و زمان بر است اما هنرمندان خبره ی این هنر حتی می توانند آن را با چشمان بسته هم بسازند. ماتروشکا علاوه بر جنبه زیبایی و هنری خود در چیدمان و دکور، یک هدیه زیباست برای زن ایرانی، هدیه ای برای قدردانی از مادرانه های یک زن ایرانی برای تشکر از پرورش فرزندان با عشق، برای تقدیر از تمام عشقی که یک زن با آن چراغ امید خانه را روشن نگه می داد.

پس،اگر می خواهید هدیه ای مناسب برای قدردانی و به عنوان نماد همیشگی احترام به ارزش و جایگاه زن تهیه کنید ، در خرید ماتروشکا تردید نکنید. این،هدیه خاص می تواند یک عمر عشقتان را به یاد احترامی که شما برای شأن و جایگاهش قائلید بندازد و هر بار عشقتان را درونش بیدار کند.

ماتروشکا یعنی تقدیر از عشق بی چشم داشت مادر و تسلسل آن در زندگی…

روز و روزگارتان سرشار از عشق …

نظرات

captcha Refresh
افروز فراهی
۰۰
پاسخمیخوام ازتون خرید اینترنتی کنم،امکانش هست؟قیمت ماتریوشکاهاتون چقدره؟

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 2

جدیدترین مقالات

برای اطلاع از آخرین تخفیف ها و جدید ترین کالاها عضو شوید