بستن

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد گیفت آس کاملا محفوظ می باشد

همه‌ چیز در مورد تابلو فرش دستباف ایرانی

همه‌ چیز در مورد تابلو فرش دستباف ایرانی
چکیده این مطلب : انتشار : 1397/05/14 0 نظر

در این مطلب شما را با تاریخچه فرش دستباف ایرانی آشنا می کنیم و در ادامه در مورد انواع تابلو فرش ، نحوه نگهداری و تمیز کردن آن با شما صحبت می کنیم .

اگر شما هم شیفته‌ی اصالت ایرانی و به دنبال حفظ ارزش‌های هنری و فرهنگی ملیت خود هستید ، گیفت آس با گرد هم آوردن بهترین تابلو فرش‌های ابریشمین با مرغوب‌ترین بافت و مناسب‌ترین قیمت ، برگرفته از برندی خوش‌نام و معتبر در کنار شماست تا به‌راحتی چند کلیک و یک سفارش اینترنتی ساده ، این گنج و دسترنج ایرانی را به عزیزانتان هدیه کنید.

تاریخچه تابلو فرش دستباف:

تابلو فرش به فرش‌هایی گفته میشود که اصولاً جنبه تزیینی دارند.اساساً چون فرش بافته‌شده با تمام زیبایی و شکوهی که دارد زیر پا قرار میگیرد به‌مرور زمان عادی می‌شود و زیاد مورد توجه قرار نمیگیرد، لذا توجه عده‌ای از هنرمندان به این سمت سوق پیداکرده که فرش‌هایی با نقشهای بسیار متنوع و رنگ‌های بسیار زیاد تولید کنند تا به دیوار نصب شود و قاب گرفته شود که همیشه مورد دید و نظر علاقه‌مندان قرار گیرد.اکثر تابلو فرش دستباف ایرانی در اندازه های بین 35*50 و 50*60 و 70*100 80*120 100*150 و 200*300 سانتیمتر در بازار موجود هستند.
بافت تابلو فرش دستباف ایرانی برای اولین بار در استان آذربایجان و در شهر کوچک مرسوم شد. اما سرد رود با قدمت سه هزارساله‌اش به خاطر سابقه طولانی و حجم عمده تولیدات این هنر، به عنوان پایتخت تابلو فرش جهان لقب گرفته است. هنر بافت تابلو فرش در شهرستان سرد رود قدمت 80 ساله دارد به‌طوری‌که 80 درصد از مردم این شهرستان به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از این هنر کسب درآمد میکنند.

 

تابلو فرش دستباف ایرانی
تابلو فرش دستباف ایرانی در فهرست آثار معنوی و میراث فرهنگی کشور ثبت ملی شده است . اولین و تنهاترین اتحادیه صنف تولیدکنندگان تابلو فرش دستباف ایرانی کشور در سال 1390 در شهر سرد رود ایجاد شد.
در حال حاضر، روزانه بیش از 500 قطعه تابلو فرش دستباف ایرانی در طرح و سایزهای مختلف به مدیریت کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز تولید میشود. طبق آمار در هر خانه شهر سرد رود یک دار قالی برای تابلو فرش برپاست.
در حال حاضر قدیمی ترین فرش دستبافت دنیا که قالی پازیریک (Pazyryk Rug)‏میباشد متعلق به ایران است. این فرش که هم اکنون در موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ نگهداشته میشود در سال 1949 میلادی توسط سرگی ا.رودنکو،باستانشناس روس در دره پازیریک (Pazyryk Valley) واقع در دامنه های جنوبی کوههای آلتای(Altai Mountains) در منطقه سیبری کشف شد. آزمایشهای رادیو کربن نشان داد که قالی پازیریک در قرن پنجم قبل از میلاد بافته‌شده است.
در ارتباط با تابلو فرش‌ها باید گفت تابلو فرش دستباف ایرانی پدیده تقریباً نوظهوری در تاریخ قالیهای ایرانی به شمارمیروند که بافت آن‌ها عمدتاً از دوران قاجار و با پیدایش صنعت چاپ در اواسط قرن سیزدهم در ایران و نیز ورود عکس و عکاسی و کارت پستالها در این دوره آغازشد و به تدریج مسیر جدیدی را در این رابطه گشود.

خرید تابلو فرش دستباف ایرانی
تابلو فرش دستباف ایرانی یا همان فرشهای تابلویی که برخی آن‌ها را فرشهای هنری-تصویری نیز نام نهاده اند در زمره فرشهای ریزبافت بشمار میرود.
اساساً چون تابلو فرش دستباف ایرانی دارای طرحهای تصویری میباشند لذا در قالیبافی با رجشمار بالا تولید میشوند زیرا تنها به این وسیله است که میتوان نقاط ریز طرح را با تراکم گره و ایجاد سایه‌روشن با انواع رنگها نشان داد.
معمولاً در طرحهای تصویری تعداد رنگها زیاد است چراکه، رنگ در نمایاندن لطافت تصویر تأثیر بسیاری دارد.
عده ای تابلو فرش دستباف ایرانی را هنر در هنر میدانند زیرا امروزه در فرآیند تولید حرفه ای تابلو فرش چند هنر دست‌به‌دست هم میدهند تا تابلو فرش دستبافت نفیسی با کیفیت بالا تولید گردد.

قیمت تابلو فرش


فرایند بافت تابلو فرش دستباف ایرانی :

مراحلی که برای شروع بافت یک فرش میبایست رعایت گردد عبارت‌اند از:

1ـ آماده سازی مواد اولیه شامل نخ چله، نخ پشمی، نخ پود.
2ـ آماده سازی دار و ابزار.
3ـ آماده سازی نقشه موردنظر.
4ـ چله کشی
5ـ بافت ابتدای فرش
6ـ ساده بافی فرش، انجام عمل گره زدن بر روی تارها به‌وسیله خامه.
7ـ نقشه خوانی، انجام عمل گره زدن بر اساس خانه های رنگی نقشه.
8ـ انجام عمل پودکشی و عمل کوبیدن پودها.
9ـ شیرازه پیچی کناره ها.
10ـ عمل کوبیدن رج ها و قیچی زدن سرپرزهای اضافی.
11ـ رعایت در جلوگیری از معایب احتمالی هنگام بافت.
12ـ پایین کشی :اتمام کار یک فرش بافته‌شده

توضیح اینکه در یک فرش تراکم گره ها و ظرافت آن‌ها نمایانگر میزان مرغوبیت و کیفیت تابلو فرش دستباف ایرانی است. بدین معنی که هر چه تعداد گره ها زیادتر و در اصطلاح فرش‌بافی هر چه پرتر باشد کیفیت آن بالاتر خواهد بود.

فروش تابلو فرش دستباف ایرانی

دسته‌بندی انواع تابلو فرش دستباف ایرانی :

نقوش تابلو فرش دستباف ایرانی و نگاره‌های تزیینی آن و از همه مهم‌تر مفاهیم بنیادی و شاید هم راز آمیز آن‌ها ، ازجمله مباحث تخصصی فرش ایران است که در طی چند دهه‌ی اخیر بسیار موردتوجه قرارگرفته است .در خصوص طبقه‌بندی صحیح و اصولی طرح‌های فرش ایران و همچنین مبانی بنیادی آن تا چند سال اخیر کار چندانی صورت نگرفته بود ، ولی به تدریج مطالعات انجام‌شده به‌ویژه توسط کارشناسان و محققین ایرانی باعث شده تا دنیای جدیدی از طبقه‌بندی علمی – هنری ، طرح‌های فرش ایرانی ایجاد شود . بر اساس این طبقه‌بندی طرح‌های فرش ایران به 19 گروه اصلی طبقه‌بندی و هر یک نیز به چند شاخه‌ی کوچک‌تر تقسیم می‌گردند که عبارت‌اند از:

1. طرح‌های آثار باستانی و ابنیه اسلامی

2. طرح‌های شاه‌عباسی

3. طرح‌های اسلیمی

4. طرح‌های اقتباسی

5. طرح‌های افشان

6 . طرح‌های واگیرِ ای

7. طرح‌های بته ای(بته جقه)

8. طرح‌های درختی

9. طرح‌های ترکمن

10. طرح‌های شکار گاهی
تابلو فرش دستباف ایرانی

11. طرح‌های گل فرنگ

12.طرح‌های قابی (خشتی)

13. طرح‌های گلدانی

14. طرح‌های ماهی در هم

15. طرح‌های محرابی

16. طرح‌های محرمات

17. طرح‌های هندسی

18. طرح‌های ایلی و عشایری

19. طرح‌های تلفیقی

انواع تابلو فرش دستباف ایرانی
نحوه نگهداری تابلو فرش دستباف ایرانی :

تابلو فرش دستباف ایرانی از نفیس‌ترین و ظریف‌ترین هدایایی است که صدالبته نحوه نگهداری و مراقبت از آن حرف اول را می‌زند ، در این قسمت قصد دارم چند نکته کلیدی و مهم را برای اطمینان خاطر و توانمندسازی شما در حفظ و نگهداری تابلو فرش دستباف ایرانی با شما در میان بگذارم.

اولین نکته نصب تابلو فرش دستباف ایرانی در جای مناسب است که صدالبته ، به هر چه زیباتر شدن و فاخر شدن دکوراسیون شما کمک میکند.
تابلو فرش را جایی نصب کنید که از درب ورودی دید داشته باشد.سعی کنید تابلو فرش دستباف ایرانی را در کنار پرده یا نزدیک به پنجره و رو به آفتاب نصب نکنید .
تا جایی که امکان دارد از لامپ های نمایشگاهی برای نورپردازی تابلو فرش استفاده نمایید تا زیبایی تابلو فرش چند برابر گردد .بهتر است تابلو فرش را رو به روی مبلمان منزل یا محل موردنظر قرار دهید .
برای نورپردازی تابلو فرش ترکیبی از رنگ‌های زرد و قرمز زیبایی خاصی را به آن می‌بخشد .اگر از نورپردازی خاصی استفاده نکردید تابلو فرش را در زیر مهتابی یا نزدیک به لوستر و لامپ‌های روشنایی منزل نصب نمایید تا نور به تابلو فرش برسد .

تابلو فرش دستباف ایرانی را نباید به صورت مستقیم روی دیوارهای گچی یا آهکی آویخت،همچنین میخ را روی تابلو فرش نکوبید. زیرا بافت فرش سوراخ میشود و در صورت زنگ زدن میخ، لکه زنگ‌زدگی برای همیشه روی فرش باقی می‌ماند.
تابلو فرش دستباف ایرانی لوله و تا نکنید! برای جلوگیری از بیدزدگی تابلوفرش تان، میتوانید از پودر یا قرص نفتالین استفاده کنید.تابلو فرش را در محیط‌هایی با رطوبت شدید قرار ندهید، چون احتمال پوسیدگی آن را بالا می‌برید.
تابلو فرش دستباف ایرانی را نباید بدون قاب از دیوار آویخت. درصورتی‌که تابلو فرش در محل‌های سربسته و متروک قرار دارد، ماهی یک‌بار درب‌ها را بازکنید و تابلو فرش موردبررسی قرار دهید .از تابش نور مستقیم آفتاب بر روی تابلو فرش جلوگیری کنید.

تابلو فرش دستباف ایرانی ارزان

نحوه تمیز کردن تابلو فرش:

بهترین روش برای گردگیری تابلو فرش، بهره‌گیری از برس گردگیر جاروبرقی است.اگر تابلو فرشی که در آن از رنگ‌های شیمیایی استفاده‌شده است را می‌شویید امکان مخلوط شدن رنگ‌ها وجود دارد. به‌صورت کلی میتوان گفت تابلو فرش دستباف ایرانی نیاز به شست‌وشو ندارند. اما اگر به هر دلیلی احساس کردید تابلوفرشتان کثیف شده، از مراکز قالیشویی معتبر که در زمینه شستن تابلو فرش نیز تخصص دارند، کمک بگیرید. اگر چنین مراکزی را سراغ ندارید و مایلید خودتان این کار را انجام دهید ، ابتدا تابلو را از قابش جدا کنید. سپس روی تابلو فرش را با جاروبرقی که دهانهاش تمیز است جارو بزنید تا ذرات گردوغبار از بین برود. شستشوی فرش با مواد پاک‌کننده دارای خاصیت اسیدی مانند کلروهیدروسولفیت ها باعث کم‌ دوامی و از بین رفتن تارهای فرش می‌شود. بهترین شوینده برای فرش صابون‌های کم اسید می‌باشند. هرگز جهت سفید کردن ریشه‌های فرش از مواد شیمیایی سفیدکننده در قالی‌شویی‌ها نباید استفاده شود. زیرا این‌گونه اسیدها روی چله فرش اثر نامطلوب گذاشته و پوسیدگی سریع ریشه‌ها را در پی خواهد داشت.
هرگز تابلو فرش را روی طناب پهن نکنید. چون ممکن است کش بیاید.
برای شستشوی تابلو فرش دستباف ایرانی از کارشناس قالی‌شویی ( شستشوی فرش) راهنمایی بگیرید. زیرا هر فرش با توجه به جنس و تراکم و لکه‌ها و نوع رنگ قالی‌شویی می‌شود و قالی‌شویی و شستشوی هر فرش متفاوت است. اما برای تابلو فرش‌ها بهتر است این فرش‌ها را اعلا شویی ( اعلا شویی) کنید زیرا تابلو فرش‌ها بیش از سایر فرش‌ها در معرض دید هستند و باید همیشه تمیز و مرتب باشند. بهتر است تابلو فرش‌ها را به‌صورت دوره‌ای بشویید. تا قالی‌شویی آن به مراحل کمتری نیاز داشته باشد. همچنین به‌طور مرتب و هفتگی فرش‌ها را با برس گردگیری غبار روبی کنید تا گرد و خاک تابلو فرش دستباف ایرانی گرفته شود.

در سراسر تاریخ پرفراز و نشیب ایران، که پر از تهاجم و انقلاب، شکست و پیروزی است، هنر بزرگ‌ترین مایه و صفت خاص آن و هدیه دائم ملت ایران به تاریخ جهان بوده است.
حال صفات خاص هنر ایران چیست؟ و جایگاه آن در میان هنر دیگر ملت‌ها چگونه است؟ در درجه اول آنکه هنر ایرانی بازندگی انسان پیوند نزدیک دارد و تار وپود آن از تجربیات بشری بافته‌شده است. در همه ادوار باستان، این هنر نیروی آسمانی را می‌جوید و در صدد ارتباط با این قدرت است، به دنبال یاری‌جویی و فرونشاندن قهر و خشم او و مدح و ستایش آن رو به زیبایی می‌آورد. اگرچه در دنیای کهن، هنر امری عادی و معمول است اما ایرانیان همواره برای زیبایی مقامی بلند قائل بودند.هنر با زندگی پیوسته بود و انواع هنرها نیز با یکدیگر پیوند داشت.در دنیای کهن رشته‌های مختلف هنر از هم مجزا نبودند بلکه هر هنری از هنر دیگر مشتق می‌شد. هنریکی از عناصر مؤثر در زندگی انسان‌ها است. هنر ازنظر لغوی دارای معانی متعددی است. به‌عنوان‌مثال هنر یعنی قابلیتی که از راه مشاهده، خلاقیت، آموزش، تجربه و تمرین به دست می‌آید.در تعریفی دقیق‌تر هنر مجموعهای از آثار یا فرآیندهای ساخت انسان است که در جهت اثرگذاری بر عواطف، احساسات و هوش انسانی و یا به‌منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق میشوند.


اگر شما هم شیفته‌ی اصالت ایرانی و به دنبال حفظ ارزش‌های هنری و فرهنگی ملیت خود هستید ، گیفت آس با گرد هم آوردن بهترین تابلو فرش‌های ابریشمین با مرغوب‌ترین بافت و مناسب‌ترین قیمت ، برگرفته از برندی خوش‌نام و معتبر در کنار شماست تا به‌راحتی چند کلیک و یک سفارش اینترنتی ساده ، این گنج و دسترنج ایرانی را به عزیزانتان هدیه کنید.

 

نظرات

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 1

جدیدترین مقالات

برای اطلاع از آخرین تخفیف ها و جدید ترین کالاها عضو شوید