بستن

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد گیفت آس کاملا محفوظ می باشد

جشن هالووین

جشن هالووین
چکیده این مطلب : انتشار : 1397/06/14 0 نظر

منشأ جشن هالووین به جشن باستانی قوم «سلت» به اسم سامهین (Samhain) باز می گردد. سلت ها، که دو هزار سال پیش در منطقه ایی واقع در ایرلند، بریتانیا و شمال فرانسه امروزی سکونت داشتن سال نو خود را را در یکم ماه نوامبر جشن می گرفتند. این روز نشانگر پایان فصل تابستان و برداشت محصول و آغاز فصل سرد و سخت زمستان بود.

جشن هالووین

منشأ جشن هالووین به جشن باستانی قوم «سلت» به اسم سامهین (Samhain) باز می گردد. سلت ها، که دو هزار سال پیش در منطقه ایی واقع در ایرلند، بریتانیا و شمال فرانسه امروزی سکونت داشتن سال نو خود را را در یکم ماه نوامبر جشن می گرفتند. این روز نشانگر پایان فصل تابستان و برداشت محصول و آغاز فصل سرد و سخت زمستان بود، زمانی از سال که اغلب با مرگ انسان ها همراه بود. سلت ها باور داشتند که در شب قبل از سال نو، مرز بین دنیا و آخرت محو می شد. آنها در شب سی و یکم ماه اکتبر، که این باور وجود داشت روح انسان های مرده در آن شب به زمین باز می گردند، عید سامهین را جشن می گرفتند. برای مردمی که کاملاً متکى‌ به‌ دنیای بی ثبات طبیعی بودند، این پیش گویی ها مایه تسلی خاطر و مرجع هدایت در طول زمستان سخت و طولانی بودند.

جشن هالووین وارد آمریکا می شود

جشن هالووین در استعمار انگلیس بخاطر عقاید سختگیرانه پروتستان ها، به شدت محدود شده بود. هالووین بیشتر در مریلند و مستعمره های جنوبی مرسوم بود. با تلفیق شدن لباسها و عقاید قوم های مختلف اروپایی با سرخ‌پوست‌های آمریکایی، نمونه منحصرا آمریکایی از جشن هالووین شروع به پدیدار شدن کرد. مراسم های اولیه شامل رویدادهای اجتماعی بودند که برای جشن گرفتن برداشت محصول برگزار می شدند.که در آن همسایه ها داستان های مردگان را بازگو می کردند. جشن هالووین در استعمار انگلیس با گفتن داستان های ارواح و همه جور شیطنت کردنی همراه بودند. در اواسط قرن نوزدهم، جشن های پاییزی سالانه مرسوم بودند، اما هنوز روز هالووین در سراسر کشور جشن گرفته نمی شد.

جشن هالووین

در نیمه دوم قرن نوزدهم، امریکا با سیل عظیم مهاجران روبرو شد. مهاجران جدید، مخصوصا میلیون ها ایرلندی که به دلیل قحطی سیب زمینی در سال 1846 مجبور به مهاجرت شدند، به رواج جشن هالووین در سراسر کشور کمک کردند. آمریکایی ها با تقلید از رسوم ایرلندی ها و انگلیسی ها شروع به پوشیدن لباس های مخصوص و رفتن خانه به خانه برای درخواست پول یا غذا کردند، حرکتی که در نهایت به شکل رسم امروزی «هدیه بده یا شیطنت میکنم» (Trick-or-Treat) در آمده است.

زنان جوان بر این باور بودند که در جشن هالووین می توانند اسم یا ظاهر همسر آینده خود را با انجام ترفندهای با نخ ، جفت کردن سیب ها یا آینه ها حدس بزنند.در اواخر سده 1800 حرکتی در آمریکا آغاز شد که سعی داشتند جشن هالووین را به شکل جشن دورهمی های اجتماعی و همسایه ای در آورند و نه به شکل فعلی آن که جشنی در مورد ارواح، شوخی و سحر و جادو بود. در اواخر قرن نوزدهم و اویل قرن بیستم، مهمانی های روز هالووین به مرسومترین جشن برای هر دو گروه بزرگسالان و کودکان تبدیل شد.

 

در این مهمانی ها بیشتر به بازی ها و غذاهای فصلی و لباس های مخصوص جشن توجه می شد. روزنامه ها و رهبران اجتماعی سرپرستان خانواده را ترغیب می کردند تا هرچیز ترسناک یا عجیب و غریب را از جشن هالووین حذف کنند. بخاطر همه این تلاش ها، جشن هالووین نسبتا تاثیر خرافی و مذهبی خود را با شروع قرن بیستم از دست داد. در سالهای 1920 و 1930، هالووین به یک عید سکولار، اما جامعه محور تبدیل شده بود، که همراه با راهپیمایی ها و مهمانی ها و تفریحات گسترده در سطح شهر بود. على‌رغم‌ تلاشهای زیاد از سوی مجمع ها و مدارس، خرابکاری و آشوب جشن های هالووین تعداد زیادی از اجتماع های آن دوران را فرا گرفت. در دهه 1950، رهبران شهرها موفق به محدود کردن خرابکاری ها شدند و هالووین به عنوان جشنی که بیشتر به جوانان توجه داشت تحول یافت. به دلیل تعداد بالای کودکان در دهه پنجاه، جشن ها از درون خانه ها و مدارس آورده شدند، جایی که برای کودکان قابل دسترس تر بود. بین سالهای 1920 و 1950، رسم صد ساله «هدیه بده وگرنه شیطنت می کنم» (Trick-or-Treat) نیز تحول یافت.

 

رسم «هدیه بده وگرنه شیطنت می کنم» به طور نسبی یک روش کم هزینه برای کل جامعه بود تا جشن هالووین را با هم شریک شوند. در تئوری، خانواده ها می توانستند با فراهم آوردن هدیه های کوچک برای کودکان همسایه از شیطنت آنها در امان بمانند. یک رسم آمریکایی جدید متولد شده بود و تا به امروز به رشد خود ادامه داده است. امروزه، آمریکایی ها سالانه حدود 6 میلیارد دلار در روز هالووین هزینه می کنند، که این جشن را به دومین عید تجاری کشور تبدیل می کند.

تم هالووین

لباس هالووین

رسم پوشیدن لباس های خاص جشن هالووین هم ریشه اروپایی دارد هم سلتی. صدها سال پیش، فصل زمستان زمانی وحشت آور از سال بشمار می آمد. ذخیره های غذایی اغلب ته می کشیدند، و برای بسیاری از مردم که از تاریکی شب هراس داشتند، روزهای کوتاه زمستان پر از نگرانی بودند. در ان زمان که مردم باور داشتند ارواح در روز هالووین به دنیای مادی باز می گردند، گمان می کردند که اگر خانه هایشان را ترک کنند در بیرون از خانه با ارواح روبرو خواهند شد. و برای اینکه توسط ارواح شناسایی نشوند، مردم موقع بیرون رفتن از خانه پس از تاریک شدن هوا ماسک هایی به شکل روح را بر سر خود می گذاشتند تا ارواح آنها را با روح های دیگر اشتباه بگیرند. در روز هالووین، مردم برای دور نگه داشتن ارواح از خانه هایشان کاسه های غذا را بیرون از خانه هایشان می گذاشتند تا ارواح را راضی نگه دارند و از ورود آنها به داخل خانه جلوگیری کنند.

لباس هالووین

خرافات هالووین

هالووین همواره جشنی همراه با رمز و راز، جادو و خرافه بوده است. سرآغاز هالووین به عنوان یک جشن سلتی آخر تابستان بود که در طول آن مردم احساس نزدیکی خاصی به خویشاوندان و دوستان فوت شده خود می کردند. مردم برای این روح های خودمانی سر میز غذا صندلی می گذاشتند، روی پله های جلوی در خانه و کناره جاده ها غذا می گذاشتند و شمع هایی را روشن می کردند تا عزیزانشان راهشان را به دنیای معنوی پیدا کنند. روح های جشن هالووین امروزی اغلب به صورت روح های ترسناک و بدجنس‌ نشان داده می شوند، و لباس های مخصوص روز هالووین نیز ترسناک تر هستند.

 

بسیاری از این رسومات که شاید الان فراموش شده باشند، بجای گذشته و مردگان، روی آینده و زندگی تمرکز داشتند. خصوصا، بسیاری از این رسومات در رابطه با کمک به زنان جوان برای پیدا کردن همسران آینده خود و امیدوار کردن آنها به ازدواج در آینده – یا با خوش شانسی تا هالووین سال بعد – بودند. در قرن نوزدهم در ایرلند، در شب هالووین یک آشپز دلال ازدواج، حلقه ای را در پوره سیب زمینی خود قرار می داد که عشق حقیقی را برای کسی که آن را در غذایش پیدا می کند بهمراه بیاورد. در اسکاتلند، پشگوها پیشنهاد می کردند که یک زن جوان واجد شرایط فندقی را به اسم هر یک از خواستگارانش نامگذاری کند و بعد فندق ها را درون آتش بیاندازد. فندقی که به جای بیرون پریدن یا ترکیدن به خاکستر تبدیل می شد، گفته می شد که همسر آینده زن را مشخص می کرد. (در برخی از دیگر از تفسیرهای این افسانه، به صورت گیج کننده ای برعکس این ماجرا صادق بود: فندقی که کاملا می سوخت عشقی را نشان می داد که دوامی نداشت) در روایتی دیگری بود که اگر یک زن جوان در شب هالووین قبل از خواب مخلوط گردو، فندق و جوز هندی بخورد در خواب همسر آینده خود را خواهد دید.

 

زنان جوان پوست سیب را از روی شانه های خود به پشت سر می انداختند و امیدوار بودند که پوست ها به شکل حرف اول اسم همسر آینده یشان در بیاید،؛ سعی می کردند با خیره شده به زرده تخم مرغ شناور در کاسه ای از آب در مورد همسران آینده یشان چیزی بیابند ؛ و با یک شمع در اتاقی تاریک جلوی آینه می ایستادن و در آینه دنبال چهره همسران خود می گشتند. رسومات دیگر بیشتر رقابتی بودند. در برخی از مهمانی های هالووین، اولین مهمانی که یک تیغ روی شاه بلوط را پیدا کند اولین کسی بود که ازدواج می کرد؛ در برخی دیگر از مهمانی ها، اولین کسی که بتواند سیب شناور در آب را گاز بزند اولین کسی می شد که لباس عروس را بر تن می کند.

خرافات هالووین

گیفت آس

گیفت آس معتقد است هر جشنی که باعث شود شما در کنار کسانی که دوستشان دارید شاد باشید و لحظاتی پر از خاطره را سپری کنید زیباست . برای همین سعی می کند که به شما کمک کند همون طور که دوست دارید جشن هالووین را برپا کنید . می توانید محصولات مرتبط با جشن هالووین را از گیفت آس فراهم کنید.

نظرات

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 1

جدیدترین مقالات

برای اطلاع از آخرین تخفیف ها و جدید ترین کالاها عضو شوید